• Deskundig advies
  • Helpt je bedrijf groeien
  • Oplossingsgericht

Wat is bevestigingsbias? En hoe beïnvloed dit jouw strategie?

  • Leestijd 2 minuten

Dikke kans dat de bevestigingsbias jouw succesvolle strategie implementatie in de weg zit

Je hebt een heldere visie, een doordachte strategie en een plan dat écht werkt. Je hebt mensen betrokken bij het ontwikkelen van de nieuwe strategie en veel sesies gehouden om jouw collega’s de nieuwe koers uit te leggen.
En dan is de introductie. En.. gebeurt er weinig. Of eigenlijk niets. Medewerkers blijven vasthouden aan oude werkwijzen ondanks alle voordelen van de nieuwe aanpak. Herkenbaar? Grote kans dat bevestigingsbias hier een rol speelt.

Bevestigingsbias (confirmation bias) is een psychologisch mechanisme waarbij mensen geneigd zijn om informatie te zoeken die hun bestaande overtuigingen bevestigt. Informatie die daar niet bij past, wordt genegeerd of afgezwakt. Dit gebeurt vaak onbewust maar heeft grote impact op verandertrajecten.

Waarom strategie implementatie vaak stokt

Stel: je introduceert dus een nieuwe strategie. Je hebt het goed voorbereid, je team betrokken en alles helder uitgelegd. Toch merk je dat medewerkers blijven terugvallen op het oude. Ze zoeken naar redenen waarom de vorige aanpak ‘toch nog werkte’ en zien de voordelen van de nieuwe strategie minder snel.

Dat komt doordat mensen zich veilig voelen bij het bekende. Nieuwe informatie die hun bestaande overtuigingen uitdaagt, wordt automatisch gefilterd. Hierdoor ontstaat weerstand, zelfs als de verandering logisch en goed onderbouwd is.

Hoe doorbreek je bevestigingsbias bij strategische verandering?

De oplossing ligt in het erkennen van wat mensen al weten en geloven. Begin niet met het verkopen van de nieuwe strategie maar met het begrijpen van de huidige denkwijzen van jouw medewerkers. Waar zit de overlap tussen oud en nieuw? Wat blijft hetzelfde? En wat verandert er écht?

Door veranderingen op te knippen in kleine, haalbare stappen geef je medewerkers de kans om zelf nieuw bewijs te verzamelen. Elke succesvolle stap ondermijnt de oude overtuiging dat ‘de vorige manier beter was’.

Hoe helpt Spot On Design bij strategie implementatie?

Wij starten bij de mens. Wij brengen in kaart waar de weerstand zit, welke overtuigingen in de weg staan en waar juist kansen liggen. Vervolgens vertalen wij jouw strategie naar een aanpak die aansluit bij de belevingswereld van jouw team.

Wij maken verandering tastbaar, behapbaar en logisch. En helpen jou om jouw nieuwe strategie te implementeren.

Ook interessant voor jou

Alle berichten