• Deskundig advies
  • Helpt je bedrijf groeien
  • Oplossingsgericht

Wat is een waardepropositie?

  • Leestijd 2 minuten

Een waardepropositie is een duidelijke omschrijving van de unieke waarde die jouw product, dienst of bedrijf biedt aan klanten. Een goede waardepropositie zorg ervoor dat:

  • je het probleem oplost van jouw klant
  • je een bepaalde behoefte vervult
  • je voordelen biedt aan de klant
  • jij je onderscheidt van andere aanbieders

Een waardepropositie kent 6 eigenschappen:

  1. persoonlijke voordelen
  2. relationele waarde
  3. economische waarde
  4. oprationele voordelen
  5. functionele eigenschappen
  6. kenmerken van de leverancier

Een voorbeeld.
In een restaurant in de buurt bestel ik altijd de Homemade Lemonade Citroen met bruisend water. Homemade Lemonade → gewoon aanmaaklimonade of ranja dus. De toegevoegde waarde bij dit drankje:

🍹het altijd vriendelijke personeel: “Goedenavond, de Homemade Lemonade Citroen met bruisend water?”. “Já, van mij!”. “Alstublieft, geniet ervan.”

🍹aantrekkelijk design: ijsklontjes, leuk rietje, takje munt, schijfjes citroen en stamper.

Relationele waarde (vriendelijk personeel) en functionele eigenschapen (aantrekkelijk design) zijn voor mij redenen waarom ik telkens terug kom.

Een ander voorbeeld van relationele waarde. Ik ga regelmatig eten in dit restaurant. De medewerkers herkennen mij. “Wat leuk dat u er weer bent!” En tegen mijn tafelgenoten: “Wat leuk om u te zien. Fijn dat u mee bent gekomen.”

De waarde die jij levert is vaak belangrijker dan de prijs die je voor jouw product of dienst vraagt!

Ook interessant voor jou

Alle berichten