• Deskundig advies
  • Helpt je bedrijf groeien
  • Oplossingsgericht

Zichtbaarheid en vindbaarheid

  • Leestijd 1 minuut

Gebruik jij de woorden ‘zichtbaarheid’ en ‘vindbaarheid’ ook door elkaar? Ik ook. En heel logisch want ze hangen nauw samen. Maar er is wél degelijk een verschil. En dat verschil maakt uit in hoe je je communicatie inricht.

Zichtbaarheid gaat over hoe vaak mensen jou of jouw bedrijf tegenkomen. Denk aan LinkedIn, Instagram of Facebook posts, nieuwsbrieven, netwerkbijeenkomsten of artikelen die je schrijft. Je zorgt dat je top of mind blijft. Ook bij mensen die nog niet actief op zoek zijn.
Het is een vorm van herkenning. Ik krijg regelmatig te horen “Ik lees jouw posts altijd”. Of “Je bent lekker aanwezig op LinkedIn hè?”. Zichtbaarheid bouw je op door regelmaat, een herkenbare stijl en inhoud die raakt.

Vindbaarheid gaat over gevonden worden als mensen wél actief zoeken. Bijvoorbeeld in Google, of op LinkedIn. Daar draait het om de juiste woorden, titels, zoekintentie en techniek. Vindbaarheid is iets wat je bewust rekening mee houdt: door teksten te schrijven die aansluiten bij hoe jouw doelgroep zoekt en het inrichten van jouw CMS van jouw website.

Wat ze gemeen hebben? Je ‘moet’ er altijd mee bezig blijven. Hiermee werk je aan jouw eigen bedrijf.

Ook interessant voor jou

Alle berichten