Ga naar de inhoud

Meer bekendheid door social media

Je hoort het overal om je heen: je moet meer zichtbaar zijn, je moet regelmatig posten op jouw socials. Maar waarom nu eigenlijk?
Om antwoord te geven op deze vraag, gaan we terug naar 1968.

Het mere exposure effect

De Amerikaanse psycholoog Robert Zajonc beschreef in dat jaar voor het eerst het mere exposure effect. Dit wordt ook wel het blootstellingseffect genoemd. Mensen ontwikkelen positievere gevoelens ten opzichte van prikkels waar zij vaker aan zijn blootgesteld. Zajonc deed daar veel onderzoek naar, waaronder zijn experimenten met Turkse woorden.

Zajonc liet deelnemers aan het onderzoek Turkse woorden zien die ze nog nooit eerder hadden gezien. Aan de deelnemers werd vervolgens gevraagd om hun mening over de woorden te geven. De deelnemers die de woorden vaker hadden gezien, gaven positievere beoordelingen dan de deelnemers die de woorden minder vaak hadden gezien.

De mensen ontwikkelden onbewust positieve emoties bij het vaker zien van de woorden en zorgden voor herkenning. Herkenning zorgt voor cognitief gemak waar ons Systeem 1 gek op is 😊.

Het zal wel Esther, maar wat boeit mij het

Ik moest je hier even aan blootstellen zodat we nu door kunnen gaan naar jouw business.

Het mere exposure effect is dus ook van toepasbaar voor jouw bedrijf en merk. Hoe vaker je doelgroep je ziet of hoort, hoe positiever ze over je zullen denken. Letterlijk je neus wat vaker laten zien op netwerkbijeenkomsten, congressen of bij (potentiële) klanten, gaat jou dus helpen.

Social media

Terug naar Social media. Social media is een geweldige manier om zichtbaar te zijn voor je doelgroep. Door regelmatig te posten op social media, zorg je ervoor dat je in beeld blijft bij je doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld berichten delen over je producten of diensten, je bedrijf, of interessante content over je branche.

Het zorgt er dus ook voor dat mensen positiever over jou gaan denken én aan je denken als zij een behoefte hebben waar jij de oplossing voor hebt! 🍾

Ga aan de slag en begin ‘gewoon’ ! Deze tips gaan je daarbij helpen:

✔️ Post regelmatig op social media en deel interessante content met je doelgroep

✔️ Zorg ervoor dat je content relevant is voor je doelgroep

✔️ Laat je persoonlijkheid zien in je content

✔️ Reageer op reacties van je doelgroep

 

Zet ‘m op!

Deel dit bericht