Ga naar de inhoud

Waardepropositie Canvas

Binnen het Business Model Canvas van Osterwalder, bevindt zich het waardepropositie canvas. Met dit canvas kun jij producten en diensten ontwikkelen die perfect aansluiten op de behoeften van de doelgroep die jij eerder in het BMC beschreven hebt.

Als propositie- en gedragsontwikkelaar word ik hier het meest blij van😁 omdat je hier écht naar de menskant gaat kijken.

Voor jou is het waardepropositie canvas ook heel waardevol: het geeft je een dieper inzicht in je doelgroep én biedt je de mogelijkheid om jouw product of dienst nog beter af te stemmen op die doelgroep.

Het canvas bestaat uit twee delen:

1) Het klantprofiel
Het klantprofiel beschrijft de taken, pijnpunten (pains) en voordelen (gains) van jouw specifieke klantsegment.
Jouw doelgroep heeft een oplossing nodig voor een taak die zij willen uitvoeren (JobToBeDone). Die oplossing heb jij 😉

Maar let op! Klanten gebruiken al een product of dienst. Het is aan jou om te ontdekken welke voor- en nadelen zij nu ervaren bij het gebruik hiervan.

2) Value map
De value map omschrijft de producten of diensten die jij aanbiedt als oplossing voor de taken van de klant, het verzachten van de pijnpunten en benadrukken van de voordelen.

Het waardepropositie canvas kun je inzetten voor nieuwe producten en diensten maar zeker ook voor bestaande producten en diensten.
Door het canvas cyclisch in te zetten, blijven jouw producten of diensten relevant voor jouw doelgroep. Over die relevantie schreef ik eerder een post: Business Model Canvas – Spot On Design

Deel dit bericht